Lanýžové degustační menu

DALŠÍ ODKLAD Výstavba rychlých tratí se odsouvá. I kvůli tunelu?

Výstavba rychlých tratí se odsouvá. I kvůli tunelu?

foto: Ministerstvo dopravy

19. 10. 2024 - 16:36

Olomouc – Již za dva roky měla začít výstavba vysokorychlostní trati Přerov – Ostrava a odbočky Prosenice – Brodek u Přerova. Podle serveru Z dopravy, který získal zatím nezveřejněnou zprávu pro vládní kabinet, se ale start staveb na Moravě i v celé republice o několik let odkládá. Důvodem odkladu na Moravě může být i fakt, že obyvatelé Přerova a okolí si vynutili novou variantu vedení trati tunelem, nebo další změny v již téměř hotové projektové dokumentaci.

"Posun je patrných u všech hlavních úseků vysokorychlostních tratí, u kterých již běží projektová příprava. Nejméně o tři roky je zpožděna stavba VRT Jižní Morava, kde se nyní uvádí termín zahájení v roce 2028. Se stejným rokem počítá Správa železnic i s úsekem Přerov – Ostrava označovaným jako VRT Moravská brána," napsal server Z dopravy. Ministr dopravy Martin Kupka přiznal, že politici museli termíny posunout i kvůli „bezprecedentní komunikaci“ s kraji, obcemi, spolky a občany, která trvá déle, než původně plánovali. Podle něj se tím ale odbourají překážky v dalších fázích schvalování staveb.

Jedním z dílčích důvodů je zřejmě i to, že si lidé a místní samosprávy vydupali na úřadech variantu vysokorychlostní trati s tunelem v přírodní lokalitě Čekyňského kopce v těsné blízkosti Přerova. Železničáři původně uvažovali o úzkém ekoduktu, po protestech obyvatel a města ustoupili. Připravovaná krajinářská studie nyní zahrne obě varianty. 

Podle odborníka, který se pravidelně účastní schůzek týmu VRT Moravská brána, stojí za zdržením i střety mezi různými organizacemi státní správy a společnostmi provozujícími strategické sítě jako elektřina, plyn a voda.

---

V regionu se budou stavět tři úseky trati. V roce 2028 se má rozběhnout výstavba VRT Moravská brána I a II z Prosenic do Hranic a z Hranic do Ostravy – Svinova a také dvanáctikilometrová odbočka z Prosenic do Brodku u Přerova, která přivede rychlodráhu blíže k Olomouci. A právě v této části by měly podle radních z Přerova vést koleje pod zemí. Za cca dalších 15 let se má začít stavět VRT Haná, která spojí Prosenice s Brnem.

Co jsou to vysokorychlostní trati?

Vysokorychlostní železnice je dopravní síť, která zcela zásadně mění podobu veřejné dopravy. Díky radikálnímu zkrácení cestovních dob se systém velmi rychlých vlakových spojů zpravidla stává páteří dopravy v zemi. Rychlost přepravy je dána jednak soupravami přesahujícími rychlost 300 km/hod, jednak samostatnými koridory, po kterých nejezdí nákladní vlaky a mají pouze mimoúrovňová křížení s jinými komunikacemi. K vysokorychlostní železnici patří ale i navazující regionální expresy, které značně zrychlují každodenní dojíždění za prací nebo vzděláním do velkých měst i z velmi vzdálených regionů. Na vysokorychlostní vlaky zpravidla navazuje také další doprava, ať už běžná vlaková, autobusová, nebo městská. Podle plánů odborníků i politiků by měla být kompletní vysokorychlostní železnice v celé ČR dobudována cca za 25 let.

Předpokládáné doby přepravy mezi městy v systému VRT:

Praha – Ostrava – cca 1,5 hodiny

Praha – Brno – 1 hodina

Praha – Olomouc – pod 1,5 hodiny

Hranice – Olomouc – 18 minut

Hranice – Ostrava – 18 minut

Další články