
Tramvaje se vrátily na poškozenou trať, musí jet pomaleji
Tramvaje na Nové Sady po osmidenní výluce opět jezdí. Výluku zavinila nehoda vlaku, který vykolejil…
foto: Univerzita Palackého v Olomouci
07. 02. 2024 - 19:12
Až 120 řidičů, kteří budou nanečisto zkoušet nově vznikající testy pro budoucí absolventy autoškol a žadatele o řidičská oprávnění, shánějí psychologové z olomoucké Univerzity Palackého. Právě na jejich pracovišti vznikají videoklipy, které se stanou do dvou let běžnou součástí teoretické výuky autoškol. Videa budou zaměřena na vnímání a předvídání rizik a rychle odhalí, jak je řidič připraven na situace v reálném silničním provozu.
„Sháníme 120 běžných českých řidičů, kteří mají řidičský průkaz skupiny B minimálně 3 roky a aspoň občas, například jednou týdně, usednou za volant. Samotné testování zabere přibližně 90 minut a řidič se dozví, jak v daných situacích uspěl a jaké má předpoklady pro bezpečné řízení, případně na které oblasti by se měl zaměřit,“ vysvětluje Matúš Šucha z katedry psychologie Filozofické fakulty Univerzity Palackého. Psychologové nyní ověřují, jestli nově koncipovaná zkouška opravdu funguje a má potenciál rozlišovat mezi dobře připravenými a bezpečnými řidiči a těmi, kteří jsou rizikoví a potřebují další výcvik a vzdělávání.
Systém zkoušek při žádosti o řidičský průkaz se dlouhá léta zásadně neměnil. Cílem nových testů je minimalizovat otázky, které ověřují schopnost uchazeče naučit se odpovědi nazpaměť, a přidat více dynamických úkolů blízkých reálným situacím. „Tyto změny by měly pomoci snížit počet nehod zaviněných začínajícími řidiči, a zvýšit tak bezpečnost v dopravě,“ doplnil Šucha.
Podle místopředsedy Asociace autoškol České republiky Jiřího Novotného je zapotřebí vyvíjet nový způsob výuky a výcviku nových řidičů nejen v souvislosti s nárůstem počtu vozidel, hustoty provozu či náročnosti dopravního prostředí. „Dnešní doba nabízí technologie, které lze vhodně aplikovat do procesu vzdělávání řidičů, a možnosti, jak nasbírat zkušenosti s riziky na silnicích ještě před tím, než se s nimi setkáme v reálném provozu. Statický obrázek je zaměřený pouze na znalost pravidel, nicméně v reálném provozu máme mnohdy jen zlomek vteřiny na to se správně rozhodnout. Natočené a zanimované scény nám nabízí novou možnost, jak se ptát na nastalou situaci. Jestliže aplikace na vnímání rizik zabrání možné nehodě, věřím, že náročnost zkoušky ocení i žadatelé,“ dodává.
Na přípravě nových testů do autoškol se podílí především Ministerstvo dopravy ČR, které je zodpovědné za provádění výuky a zkoušení nových řidičů. S obsahem nových otázek a úkolů pomáhá Asociace autoškol České republiky. Dopravní psychologii a bezpečnosti silniční dopravy se zase dlouhodobě věnuje katedra psychologie Filozofické fakulty UP. Všechny aktuální informace o nových otázkách jsou dostupné na stránkách noveotazky.cz.
Tramvaje na Nové Sady po osmidenní výluce opět jezdí. Výluku zavinila nehoda vlaku, který vykolejil…
Výluka tramvajového provozu na Nové Sady, způsobená vykolejením vlaku na křížení tratí v ulici…
Olomouc - Městská policie v Olomouci v poslední době zaznamenává zvýšený počet případů porušování…
Olomoucké tržiště čeká významná proměna. Podkladem bude projektová dokumentace, jejíž zadání…
Olomouc – Bohužel to není aprílový žert. Tramvaje z centra města Olomouce na zastávku Nová Ulice…
Byl běžný páteční den a Radek si vyzvedával svého zdravého syna na fotbalovém tréninku. Plánování…